پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

تعیین تکلیف طرح تفصیلی منطقه توس تا پایان سال ۱۴۰۱ | گذر توس از هفت‌خان طرح راهبردی

  • کد خبر: ۹۳۰۹۸
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
تعیین تکلیف طرح تفصیلی منطقه توس تا پایان سال ۱۴۰۱ | گذر توس از هفت‌خان طرح راهبردی
قرار است شورای اسلامی شهر مشهد تا پایان سال ۱۴۰۱ تکلیف طرح تفصیلی منطقه توس را مشخص کند.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ شورای عالی شهرسازی و معماری سرانجام پس از گذشت نزدیک به یک سال ونیم از تصویب طرح راهبردی توس، آن را به استانداری خراسان رضوی ابلاغ کرد تا هم مدیریت شهری و هم شهروندان ساکن در این منطقه بتوانند با استفاده از این طرح و همچنین طرح تفصیلی، تکلیفشان را برای بسیاری از زیرساخت‌ها مشخص کنند.

اوایل تیر پارسال بود که پس از سال‌ها انتظار، طرح راهبردی توس به عنوان طرحی بالادستی برای انجام اقدامات بعدی و تهیه طرح تفصیلی این محدوده باستانی در نشست کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید و قرار شد با ابلاغ این طرح، به سرعت زمینه برای تهیه طرح تفصیلی این منطقه فراهم شود.

در آن زمان، باوجود آمادگی مدیریت شهری، اعتراض جهاد کشاوزی مبنی بر ازبین رفتن زمین ها‌ی کشاورزی در این طرح سبب شد این طرح ابلاغ نشود و سال ۱۳۹۹ نیز با همین رویه به پایان برسد.

بلاتکلیفی و بی توجهی به ابلاغ این طرح در پایتخت سبب شد شورای اسلامی شهر مشهد که اقدامات فراوانی برای احیای توس انجام داده بود، طرحی را به تصویب برساند که براساس آن خدمات دهی شهرداری مشهد در محدوده توس در صورت ابلاغ نشدن طرح راهبردی از دستورکار خارج شود.

اهمیت ابلاغ این طرح زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم اهالی این منطقه برای ایجاد کوچک‌ترین تغییرات و ساخت وساز در تنگنا‌های بسیار بودند. ضمن اینکه شرح خدمات بسیاری که شهرداری می‌تواند پس از این به اهالی این منطقه، همانند دیگر مناطق شهر مشهد ارائه دهد، سیمای این منطقه را بسیار متفاوت‌تر از گذشته خواهد کرد و این منطقه با ابلاغ طرح راهبردی و سپس تدوین و اجرایی شدن طرح تفصیلی، بسیار بیشتر از گذشته رنگ آبادانی به خود می‌بیند.

پیگیری بی‌وقفه شورای شهر در ۴ ماه

در این راستا رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که ۲ روز پیش برای توس رقم زده شد، ابلاغ رسمی محدوده جغرافیایی محدوده منفصل توس توسط وزارت راه وشهرسازی به استانداری خراسان رضوی و به دنبال آن شهرداری مشهد بود.

مجید طهوریان عسکری افزود: پس از گذشت ۲۵ سال از بازدید رهبر معظم انقلاب از توس و گذشت ۱۰ سال از ورود این منطقه به محدوده شهری مشهد، با پیگیری‌های شورای ششم و استانداری خراسان رضوی در سه چهارماه گذشته، درنهایت وزارت راه وشهرسازی این طرح را به طور رسمی به استانداری خراسان رضوی ابلاغ کرد تا سرآغاز مسیری جدید برای شهرداری، راه وشهرسازی استان و دیگر مجموعه‌ها و به ویژه میراث فرهنگی استان برای خدمات رسانی به اهالی این منطقه است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ طرح تفصیلی توس را هم جمع بندی کنیم و بتوانیم در موضوع‌های گوناگون حوزه شهرسازی به مردم این منطقه خدمات رسانی کنیم و پاسخگو باشیم.

مسیر هموار خدمت رسانی به توس

عسکری با بیان اینکه در طرح راهبردی مسیر کار و آبادانی در توس هموارتر شده است، ادامه داد: از نظر فنی نیز هر طرح تفصیلی نیاز به طرحی راهبردی دارد. درباره محدوده تاریخی و میراثی منطقه توس نیز نیازمند حمایت وزارت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان هستیم تا مشکلات را در این مسیر کاهش بدهیم.

توس؛ زمینه انتقال پیام جمهوری اسلامی به جهان

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در دوره ششم شورا بر این اعتقادیم که پایگاه جهانی توس در کنار نور وجودی حضرت رضا (ع)، قابلیت و ظرفیت انتقال پیام جمهوری اسلامی به سراسر عالم را دارد و همه تلاشمان را به کار می‌گیریم تا رضایت مردم را در این زمینه نیز کسب کنیم.

وی درباره ابعاد و محتوای طرح راهبردی از منظر مقیاس نیز گفت: محدوده اختلافی در طرح راهبردی، براساس آخرین توافق‌ها در اسفند ۱۳۹۹، یعنی همان محدوده ۱۹۰۰ هکتار تدوین شده است و در جلسات چهارماهه با استانداری، قرار شد همین میزان را قبول کنیم.

عسکری ادامه داد: در مناطق اختلافی و به ویژه در سکونتگاه‌ها که در نقشه‌های اولیه مشکل داشته، نیز قرار است با مشاور و دستگاه‌های ذی ربط توافق کنیم و منطقه به وضعیت مطلوبی برسد.

تدوین سرفصل جامع خدمات برای توس

به گفته رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری و شورای اسلامی شهر سرفصل جامعی برای ارائه خدمات به توس آماده کرده اند، چنان که تاکنون نیز روند خدمات رسانی به توس متوقف نشده است.

وی بیان کرد: برخی موارد خدمات رسانی نیمه کاره است که باید تکمیل شود. همچنین کمیسیون توس و شهرداری مشهد در حال بررسی و مطالعه پروژه‌های جدید است. درمجموع به جز موارد عمرانی، رویکرد شورای اسلامی شهر درباره توس، بیشتر رویکرد فرهنگی و تاریخی است و درباره توس و نقش جهانی توس در منظر بین الملل با رویکرد‌های فرهنگی در این قالب تلاش می‌کنیم.

از دیگر رویکرد‌های شورا نیز ساخت فیلم‌های بلند سینمایی درباره فردوسی، تولید انیمیشین برای کودکان و خیلی محصولات متنوع دیگر است تا بتوان پیام موضوعی شاهنامه را با رویکرد حماسه و مقاومت به دنیا ارسال کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->